La Trompeta

Ejer: Arne Vollertsen

Født i 1966 – genfødt i 1999 – min i 2008. Det er den ultrakorte historie om La Trompeta, en petroleumsblå Fulvia coupe. Navnet fik den af sin forrige ejer, Frits fra Holland, fordi sådan lyder den når den virkelig ruller sig ud…..

– The name refers to the wonderful high pitched sound she produces when revving upward of 6000, racing high up in the French Alps, with the roar echoing back from the mountains around her. I have very good memories of her.

Sådan skrev Frits til mig i 2008. Han skrev også at bilen havde deltaget fem gange i det hollandske International Tulip Rallye. Den havde aldrig ladt ham i stikken og vundet præmier hver gang.

Fra Triest til Frits

Det var Frits, der i 1999 købte bilen i Triest, hvor den havde kørt siden indregistrerigen i 66. Frits blev bilens tredje ejer, og han købte den (plus en donorbil) med det formål at få ombygget en standard 1200-kubiks Fulvia coupe til en 1.3 Rallye HF.

Der er stor forskel på de to modeller. 1200’eren har ca. 80 sae-hk mens HF’en har 103. 1200’eren, bygget i ca. 20.000 eksemplarer, er en letfodet coupe der giver masser af køreglæde. 1.3 HF, bygget i 882 eksemplarer, er en hidsig maskine der giver endnu mere køreglæde og leverer forrygende accelleration ved høje omdrejninger.

Perfektionist

Frits var perfektionist og bilen skulle have de bedste og mest sjældne dele. Maskinen overlod han til den engelske ekspert i Lancia-motorer Peter Gerrish:

http://www.classiccarwebsite.com/home/a0_P/a0_PE/i921_Peter_Gerrish_Engine_Services

Frits beskriver selv specifikationerne sådan her:

Original 1200cc engine, completely rebuild to 1.3HF specs.
about 103 HP, (Peter Gerrish Racing engines, UK)
Vandervell main bearings, crankshaft and piston rods balanced, Abarth camshaft,
Cilinderhead polished, head and valves for use with lead-free petrol.
Balanced leightweight flywheel, Diaphragm-clutch,
2x 32 mm Dellorto carbs, stainless-steel exhaust


Chassis og kabine

Resten af bilen blev renoveret hos Carrozzeria Servola i Triest. Jeg har en del billeder der viser processen. Og udover reparation af rustangreb fik bilen et forstærket varmesystem og en række forbedringer i chassiset.

I kabinen skete der også noget særligt. Det oprindelige brune interiør (petroleumslakeringen var vist altid forsynet med karamelfarvet kabine) blev erstattet af sort. De oprindelige sæder blev erstattet af tidstypiske – FIVA-godkendte, hundedyre og meget komfortable – rallysæder plus firepunkts seler.

HF-præstationer

Frits skabte altså en 1.3 HF med interiør skræddersyet til historisk rally, og med nogle af de mest sjældne og eftertragtede stumper, f.eks. Dellorto-karburatorer og Abarth-knastaksel. La Trompeta er altså en helt speciel Fulvia Coupe.

I forhold til en standard Fulvia coupe 1.2 eller 1.3 har La Trompeta en kraftigere accelleration især ved høje omdrejninger. Til gengæld kan den ikke sejtrække som standard-coupeerne kan. Lyden er lidt mere hidsig og raspende, mens standardbilerne har en mere kultiveret, turbineagtig lyd.

Jeg bruger den til almindelig fritidskørsel, så meget som overhovedet muligt. Desuden kører jeg historisk rally i regi af DASU Classic. Resultaterne har indtil videre ikke været specielt prangende, men stille og roligt får min copilot og jeg mere rutine. Og vi skal nok komme efter det. Under alle omstændgheder er det kanonsjovt, og vi møder lutter hyggelige folk undervejs.

Og så har jeg en lille blog om La Trompeta og andre klassiske Lancia-biler:

http://klassisklancia.blogspot.com/

Læs og kommentér – så meget du lyster.

Billederne til denne artikel er taget af Denmarks førende klassiker-blogger Claus Ebersfeld (www.motorretro.com). Claus og hans kammerat Morten testede La Trompeta i efteråret 2010, og det kom der denne meget velskrevne artikel ud af:

http://www.motorretro.com/2010/09/prøvekørt-lancia-fulvia-coupe.html