Delta Limited Editions

Tilbage til Modeller

Lancia Delta Limited Editions

Lancia fremstillede fra 1992 til afslutningen i 1994 et antal Limited Edition udgaver. På italiensk kaldet limitata e numerata eller på direkte dansk: fremstillet i begrænset antal. Disse modeller var kun baseret på EVO 1 og EVO 2 biler og ændringerne angik kun farver, udstyr, fælgfarve og kulør på topdækslet. Alle tekniske data forblev uændrede. Trods de samme tekniske data er der meget store afvigelser på priserne af en standard rød EVO 1 og f.eks. en Martini 6 udgave. Op til 3 gange højere pris. Dette naturligvis fordi biler fremstillet i begrænset antal altid vil være mere efterspurgte end andre og det bliver mere markant jo ældre bilen bliver. I øvrigt er det før evt. køb en god idé, at checke stelnummer i relevante databaser (evt. hos FIAT) for at sikre sig, at den limited edition der kigges på ikke er en standard hvid som blot er udstyret med de fine Martini striber (som kan købes hos diverse specialfirmaer). Limited Editions er som følger:

Martini 5

En EVO 1 model som blev fremstillet i 400 eksemplarer og kom på markedet i April 1992. Lakeret i hvid farve med Martini blå/rød dekoreret stribe langs begge sider af bilen. Kaldet Martini 5 for at fejre Integralen´s 5. Rally VM i træk med firmaet Martini som hovedsponsor. Udstyret med high-back sæder i Alcantara, røde sikkerhedsseler, sølvplakette anbragt på kardantunnel med påstemplet nummer ud af de 400. Fælge i 15” som var hvidlakerede. Ventildæksel rødlakeret og udluftningsgitre på motorhjelmen sortlakerede. Versionen har code no. 831AB027

Martini 6

EVO 1 model fremstillet i 310 eksemplarer. Fremstillet for at fejre Lancia´s 6. Rally VM på stribe og på markedet fra efteråret 1992. Igen i farven hvid og nu med lidt anderledes Martini blå/rød stribe langs begge sider. Desuden påskriften World Rally Champion nederst på fordørene og ovenpå forreste kofanger. Sæderne er meget markante turkis-farvede og sikkerhedsseler er røde som i 5. udgaven. Dækplade omkring gearstang i kulfiber. Quick-shift gear. Ventildæksel rødlakeret og plakette i aluminium med påstemplet nummer ud af 310 stk. Aircondition, og ruder er de mørke Solar Control. Fælge er igen hvide i 15”. På bagklap skilt med påskriften 6 World Rally Champion. En meget eftertragtet model – specielt i Italien – hvor den opnår en høj salgspris når den udbydes til salg. Dette er dog yderst sjældent og når det sker har bilen ofte kun kørt meget få km. og det vil sige måske max. 2000 km. Her kan så indskydes, om det er godt at købe en snart 20 år gammel bil som er blevet ” rørt ” så lidt. Tandrem skal skiftes iflg. interval angivet fra fabrikken, pakninger, o-ringe, olie omkring stemplerne, bremsekalibre, koblingscylindre og mange andre ting er ikke blevet smurt og bevæget jævnligt og før nøglen drejes skal gennemføres en større omhyggelig startprocedure for at undgå stort motorhavari. Tilrådeligt at afsætte større beløb til en renovering før almindelig brug. Nye dæk er også en nødvendighed, men nok den mindste udgift i den sammenhæng. Måske en bedre idé at lade den forblive som ” museumsgenstand ” Versionen har code no. 831AB027

Verde York

Produceret fra 1992 til 1994 i forskellige motorvarianter. Oprindelig som EVO 1 16v uden Kat i 470 eksemplarer og senere som EVO 1 i 8v udgave med Kat. i 110 eksemplarer. Specielt til det tyske og schweiziske marked. I 1994 også somEVO 2 med Kat i 22 eksemplarer. Alle leveret til Frankrig. Derfor vær meget opmærksom på hvilken udgave ved evt. køb. Sæder Recaro high-back med lyst læder, Solar Control ruder, ABS, klima, 15” fælge (EVO 2 med 16”) skilt World Rally Champion på bagklappen og bag gearstang plakette med fremstillingsnummer. 16v u/Kat med code no. 831AB027 – 8v Kat code no. 831AB028 og 16v Kat code no. 831AB029.

Club HI-FI og Club Lancia

Produceret efter ønske fra sekretær I den italienske Lancia Klub i 1994 og er begge EVO 2 udgaver som blev tilbudt eksklusivt til medlemmer af Club lancia og Club HI-FI. Ps: udtrykket HI-FI har i denne sammenhæng intet at gøre med musikanlæg, men en forkortelse af udtrykket High Fidelity som er anvendt på tidligere Lancia biler. Club HI-FI er i farven Blu Lord med en gul/blå/gul stribe over motorhjelmen og op over taget. Motorydelsen kunne efter ønske optimeres til 280 hk og til udstyret fulgte 2 læderkufferter, taske og dokumentmappe fremstillet hos læderfabrikant Poltrona Frau. Bilens pris var ca. 30% højere end for andre limited editions. Fremstillet i 18 eksemplarer og code no. er 831AB029.

Club Lancia er i farven Rosso Monza (Monza rød) og fremstillet i kun 8 eksemplarer. Som på Club Hi-Fi er der gul/blå/gul stribe op over motorhjelm og tag. Pedaler i aluminium og plade med påskriften HI Fi. Recaro high-back sæder i lyst læder og som for Club Hi-Fi udgaven også kufferter m.m. – dog her i rødt læder. Også denne udgave kostede 30% mere end andre Limited editions. Code no. 831AB029

Club Italia

EVO 1 model fremstillet i 1992 og kun i 15 eksemplarer specielt for medlemmer af Club Italia. Farven er Blu Lord og sæderne Recaro high-back i rødt læder. Startknap på instrumentbræt og quick-shift gear. Dækplade for gearstang i kulfiber. Efter ønske kunne motor optimeres op til 260 hk. hos tuner Abarth. Ventildæksel lakeret i farverne gul og blå og i motorrum desuden plakette med ejerens navn påtrykt. Alu pedaler og Club Italia logo anbragt bagerst på forskærmene og på bagklappen. Én af de mest sjældne og højt efterspurgte på samlermarkedet. Code no. 831AB027

Giallo Ferrari

En EVO 1 model – 16v uden Kat og produceret i 1992 i 295 eksemplarer. Nogle påstår, at tallet 295 kan drages i tvivl og Lancia leverede Deltaén i den farve hvis forhandlerne ønskede det. Farven forveksles ofte med den senere producerede Giallo Ginestra (som er lysere gul) men indvendig afsløres forskellen tydeligt af de standardmonterede lave sorte lædersæder fra EVO 1 standardmodeller – og naturligvis andre forskelle nævnt under artikler for EVO 1 og 2. Code no. 831AB027

Giallo Ginestra

En EVO 2 model med Kat produceret fra midten af 1993 og hele 1994. Fremstillet i 220 eksemplarer, men serien er ikke nummereret i form af plakette som set på andre limited Editions. Recaro high-back sæder i sort Alcantara med gule stikninger, aircondition og ruderne i mørke Solar Control. Rødlakeret ventildæksel og 16” sølvfarvede Speedline fælge. Code no. 831AB029

Blu Lagos

EVO 2 model fremstillet i 1994 i 215 eksemplarer. Kunne leveres m/u tynd gul stribe langs begge sider efter ønske og bag gearskiftekonsol plakette med påtrykt navn for 1. ejer. Recaro high-back sæder i lyst læder. Det skal nævnes, at første producerede eksemplar blev leveret direkte fra Messe i Torino til vor Kronprins Frederik. Er i øvrigt stadig ejer af bilen i dag (2012). Blu Lagos var oprindelig en prototype fra Maggiora´s side, men de valgte at sætte den i produktion. Code no. 831AB029

La Perla

EVO 2 model produceret i 1994 i denne smukke perlemorshvide farve. 365 stk. blev fremstillet og som Blu lagos modellen var denne også oprindelig en prototype som Maggiora havde lavet i 1993. Recaro high-back sæder i blåt læder og ligeså rattet. Plakette med ejerens navn bag gearskiftekonsol. På italiensk hedder farven Bianco Perlato og bilen kunne efter ønske leveres m/u tynd grå stribe langs siderne. Code no. 831AB029

Dealers Collection

EVO 2 model produceret som 2. sidste limited edition og leveret specielt til Lancia forhandlere som en tak for godt samarbejde i forbindelse med salg af Delta Integraler. Flot mørkerød farve og produceret i 173 eksemplarer. Startknop anbragt i instrumentbrædt som i øvrigt havde alufarvet  baggrund. Recaro high-back i lyst læder og en aluminiumsplade OMP anbragt som fodstøtte i passagersiden. Produktionsnummer indgraveret i plakette bag gearskiftekonsol. Italienske hard-core lancisti mener, at denne farve er for ” fin ” at anvende på bil som signalerer Rally, men utrolig smuk er den. Code no. 831AB029

Final Edition

EVO 2 model produceret slut 1994 og specielt til det japanske marked. Fremstillet efter ønske fra japanske forhandlere og udstyrslisten er alenlang. Produceret i 250 stk. i en mørkerød farve med gul/blå/gul stribe op over motorhjelm og tag. Speedline fælgene her i farven antrazit. Udluftningsgitre på motorhjelm sortlakerede. Startknap i midterkonsol, alupedaler, aluplade til passagerside fodstøtte, alu-farvet baggrund til instrumenterne, plakette med produktionsnummer bag gearstangskonsol, centerring i rattet udført i kulfiber og ligeså kulfiberring omkring  benzindæksel. Specielt finmasket kølergitter. Bilen var originalt sænket ca. 30 mm. Specielt ved EVO modeller leveret til Japan, var monteringen af de store nærlys som på de ældre 8v og 16v modeller op til 1990. De små lentikulare nærlys som var monteret på EVO modeller til det europæiske marked, var ikke tilladt i Japan. Mange forbinder kun Japan med disse Edizione Finale udgaver, men Japan havde gennem årene aftaget alle andre modeller og farver. Dette var blot afslutningen på en æra. Kan undre lidt, at Japan aftog så mange Integraler når de alle var venstrestyrede og i Japan har man som bekendt venstrekørsel. Lancia har aldrig fremstillet Deltaén som højrestyret. Code no. 831AB029.

EVO ”3”

Som nævnt i artiklen EVO 2 findes der ingen Delta kaldet EVO 3. Der er fremstillet nogle få specialmodeller til udstillinger og til Agnelli familien men det er enkelt stk. som ikke med rette kan kaldes en model 3. Der er bl.a. en hvid udstyret med hvidt læderindtræk som blev fremstillet til et show i Torino og en i farven Viola med badge Maggiora. Desuden en Cabrio udgave produceret til tidligere ejer af Lancia – avvocato Agnelli. Et foretagende i Monsummano Terme (mellem Firenze og Lucca i Toscana) har også senere fremstillet en grå cabrio model med en EVO 1 som udgangspunkt. Har været udbudt til ca. eur. 100.000,- men i september 2010 kunne den stadig ses i udstillingsvinduet.