Lancia Delta Integrale EVO 2 Giallo Ginestra 1994

Ejer: Torben Jørgensen

Her vil jeg skrive om min ovennævnte bil som jeg har ejet siden år 2000 hvor den blev importeret fra Italien, men først lidt nyttig information:

Den gule farve
Giallo Ginestra betyder på italiensk Gyvelgul og den markante farve er det første som springer i øjnene når bilen er med på udstillinger og til træf m.m. Ofte bliver der spurgt, om den er omlakeret eller renoveret, men ingen af delene. Bilen fremstår i den originale gule farve og er blot blevet vedligeholdt gennem årene med polering og voksbehandling. Farven har Fiat/Lancia kode no. 258 og er en såkaldt Limited Edition fremstillet i antal af 220 stk. i 1993/1994.

Jeg forstår godt, at folk overraskes over den gule farve og når sandheden skal frem, var jeg heller ikke klar over at Delta´en blev fremstillet i den farve da jeg begyndte at kigge efter den type bil i foråret 2000. Faktisk gik jeg efter en rød, men ved at gennemlæse det italienske bilblad Vendo/Compro (køb/salg) kunne der spottes også andre farver. Måske pinligt at indrømme men sådan var det. Så vidt vides, er det her i 2012 stadig den eneste originale gule EVO 2 i Danmark så herhjemme har der ikke været mulighed for at se den farve i 2000.

Starten
Bilen er købt hos sælger ved Lancia forhandler Ruggenini i Udine i juni 2000 og dens historie er kendt fra første dag 6.7.1994 hvor apotekeren Edoardo Vidali fra Cervignano købte bilen hos Ruggenini. Her blev den serviceret og en sælger hos Ruggenini – Gianluca Rinaldi – var så interesseret, at han købte den privat i 1997. Imidlertid havde han brug for penge til huskøb i 2000 og så måtte han sælge bilen. Den havde da kørt 71.000 km. Efter noget skriveri frem og tilbage omkring data på bilen var det tiden at komme til Italien og besigtige køretøjet. Pris var aftalt og i niveau med andre tilsvarende Integraler til salg i den periode. Da jeg ankom til værkstedet var bil løftet op på lift og undervogn var så fin at jeg egentlig ikke behøvede at se mere for at vurdere bilens øvrige stand. I 2000 var det ikke så nemt som i dag at få arrangeret betaling, afmelding på italiensk motorkontor osv. og nok pga. mine italienske talegaver kom vi igennem forløbet. Den historie skal i skånes for i denne artikel.

Den italienske ejer Gianluca siger farvel til sin Delta før afrejse til Danmark

Bil blev transporteret hjem på 12 mt. trailer sammen med andet gods og efter aflæsning midt om natten i Nyborg (hvor jeg boede dengang) var det på motorkontor, til syn og betale afgift (øv). Så var der danske plader på og der skulle køres Lancia. Hos Statens Bilinspektion blev den gennemgået som enhver anden bil til syn idet en EVO 2 er monteret med katalysator. Se omkring dette punkt under Modeller. Det skal her nævnes, at jeg på forhånd havde fået et overslag omkring afgiften så ingen overraskelser her. Beløbet passede inden for 1.800 kr.

Tekniske data kan læses under punktet Modeller Limited Edition så ingen grund til opremsning af det. Startspærre var ikke monteret og det var et krav fra forsikringen at det skulle der være. Det havde jeg naturligvis intet imod at få monteret.

Hvordan kører den så?
– Fantastisk og noget anderledes end de biler vi normalt bevæger os omkring i til daglig. Den gamle frase, at det ikke er en bil man tager til bageren søndag morgen passer fint her. Delta´en ville blive fornærmet over en sådan kort tur og spørge om der ikke skulle køres længere ? Bilen kræver noget opvarmning som en anden professionel idrætsudøver dvs. dækkene skal være varme, støddæmpere og fjedre skal arbejde lidt, olietemperatur skal op og olietryk skal lidt ned og ikke på max. som ved start, turbo være varm og når de første ca. 10 km. med ”morfarkørsel” er overstået – så er den klar og det kan du mærke på bilen. Jo længere tur desto mere føler du at være eet med bilen og være i et noget anderledes køretøj. At køre med turboladet bil kræver lidt tilvænning når du kommer fra almindelig sugemotor. Under 3000 o/m accelerer den jævnt som enhver anden bil men ved speederpedal i bund sker der ikke særlig meget. Så er det et lavere gear – ramme 3000 o/m. og der fra springer Integralen frem med et tryk i sædet som sad du i et jetfly lige før lift-off. Den måde at accelerere på er yderst anvendelig ved landevejskørsel når der skal overhales og i 2. 3. og 4. gear er enhver overhaling overstået på meget få sekunder og der er kun små prikker at se i bakspejlet. Kørsel på mindre snoede veje er dens livret og her kommer 4-hjuls trækket til sin ret – hvis du tør udnytte bilens potentiale. Integralen har ikke airbags og en masse EuroNCAP stads som kaldes passiv sikkerhed – altså NÅR det er gået galt og du lukker øjnene og slipper rattet. Integralen har aktiv sikkerhed i form af 4-hjuls trækket, undervogn og bremser som gør, at dens køreegenskaber hjælper dig ud af eventuelle problemer.

Spoiler i øverste af 3 positioner med max. tryk på bagvogn og max. benzinforbrug.

Er den helt original ?
Svaret må blive et næsten. Karrosseri, undervogn og interiør er der ikke rørt ved. De få ændringer er lette at opremse. Foran er støddæmpere udskiftet med gule justerbare KONI (én af de oprindelige blev utæt i 2002) . I motorrummet er der sket lidt. Større turbo er monteret, bananmanifold og en let chiptuning justeret til max. ladetryk på 1,2 bar. Det var det. Denne opgradering har ændret data fra de oprindelige 215 hk og 304 Nm til 280 hk og 365 Nm. Tallene er ikke grebet ud af luften men stammer fra en tur på rullefelt i 2011 så dokumentationen er i orden.

Service ?
Indtil år 2000 blev den serviceret på autoriseret Lancia værksted Ruggenini i Udine, men i Danmark er det straks sværere at få kvalificeret service hos FIAT forhandlere. Mekanikere her kender ikke den model og jeg ville ikke være tryg ved at overlade den til sådan værksted. De fleste kloge hoveder som rådgiver omkring køb af specialbiler nævner at servicehæfte SKAL være udfyldt og det er fint nok, men i Delta`ens tilfælde er det sjældent muligt. Bedst at finde en god mekaniker som på forskellig vis har kendskab til den model – evt. selv ejer en Integrale – og har interesse i at skrue på den type bil. Ikke nødvendigvis en ”sort” mekaniker men han kan være i arbejde hos mindre landsbyværksted og som i andre tilfælde er det en god ting med et netværk og kontakt til mærkeklub og her er flinke folk der kan hjælpe. Anvender selv en sådan rigtig god mekaniker og vil du have dokumentation for service m.m. så har den seriøse ejer nok en logbog med oplysninger for skift af dele og kilometerstand noteret. I 2010 fik jeg under besøg i Italien udført service hos Delta værksted i nærheden af Udine hvor et par mekanikere har stor ekspertise i de biler. Her blev monteret ny kobling, hoved- og slavecylinder præventivt, olie og filter.

Problemer / anvendte reservedele ?
Jeg har nu været ejer af bilen i 12 år og kørt 50.000 km. (kilometerstand i 2012 er 121.000) og det kan ikke undgås at der skal anvendes reservedele. Direkte problemer har været få og har drejet sig om: defekt trækakselleje – defekt hjulleje – 2 tændspoler (svært at finde de periodiske fejl her) kobling – termostat. Andet skiftet er: bagerste lyddæmper, hovedcylinder/slavecylinder (skiftet præventivt) forreste bremseklodser, batteri, renoveret fælge, aircondition system ændret fra gamle r12 Freon til det nyere R134. Desuden et tandremskifte incl. vandpumpe + almindelig service med olie og filter samt tændrør.

Hvordan bruges bilen ?
Bilen anvendes kun i sommerhalvåret og har aldrig kørt på saltede veje. Jeg kan ikke skrive: ”aldrig vinterkørt” fordi en Delta har bedst af at blive kørt jævnligt. Derfor kører jeg om vinteren ture på omkring 20 km. for at få alt gennemvarmt og anvendt, men KUN når vejene er tørre og ikke hvide af salt. Der findes faktisk en del af sådanne dage i Danmark gennem vinteren. Kører mange fornøjelsesture blot for at køre i bilen, deltager i Lancia klubbens træf og udstillinger og har været i Italien med bilen i 2001 – 2003 – 2007 og 2010. Et par gange kørt hele turen t/r. og også med biltog Hamborg – München. Deltaget i Nordisk Træf for Lancia biler i Norge og Sverige. Nogle gange deltaget ved kørsel på køretekniske anlæg med div. manøvreprøver og her kan bilens køreegenskaber virkelig bruges.

4 tanker om "Lancia Delta Integrale EVO 2 Giallo Ginestra 1994"

  1. Fantastisk bil i flotte omgivelser ,, Borghetto sør for Garda ?

    Jeg har nå vært i England , Mallorca og Sverige på leting etter en Giallo Ginestra …
    Kan du anbefale meg en som er tilsalgs ?

    Med vennlig hilsen
    Tommy H Larsen

    • Hej Tommy – tak for de pæne ord. Ja, foto er fra Borghetto lidt syd for Gardasøen. Et dejligt sted som jeg har besøgt nogle gange. Jeg har besøgt Italien nok 4 gange i den gule Delta. At finde en god Giallo Ginestra ? det er idag ikke helt let. De som har dem vil ikke sælge og på italienske salgssider er de meget dyre. I England er de ret billige, men stand er nok derefter og en Integrale er ikke billig at renovere. Vanskeligt at finde dele og de kan desuden være dyre. Som altid med specielle biler er det bedst at købe det fineste eksemplar for de penge der er afsat til det. De fleste til salg i England ligner importerede fra Japan. Jeg kan måske godt hjælpe dig med at finde en fin i Italien men de er ikke billige. Torben

      • Hei Torben

        Takk for at du vil hjelpe meg med å finne en Giallo Ginestra , men nå i mellomtiden har jeg vært på ferie ved Gardasjøen og en tur til Pagani og Maranello \ Ferrari …. mens vi var i Italia var jeg å så 2 stk Ginestra begge meget fine biler.
        Den ene til 60″€ ( det er langt utenfor mitt budgett ) den andre til 45″€ – her jeg i dialog med eier…… Skal også å se på en La Perla i Oslo i morgen.. Og en Ginestra i Sverige neste uke.. Hvis Inge av disse blir til noe håper jeg jeg kan få kontakte deg for hjelp vider …
        Med vennlig hilsen
        Tommy

        • Hej Tommy –
          Jeg kender godt den La Perla der er til salg i Oslo. Har set bilen ved træf i Norge i 2012 og ejer er Erlend Romsås. Fin fyr og flot bil. Han skriver en del om bilen på hjemmesiden http://www.delta8v.com og bl.a. at den er meget hvid. Det er rigtigt for efter omlakering hos Walker i GB har de ikke ramt den rigtige La Perla farve og det er ærgerligt. Erlend havde selv et ønske om at få den omlakeret i Norge men det er ikke sket endnu. Teknisk ved jeg ikke i hvilken stand bilen er. Erlend har vist ikke kørt særlig meget i bilen. Har du et link til den gule i Italien til 45.000 eur. ? måske kender min forbindelse dernede bilen. I Sverige har jeg en kammerat med en gul Delta og måske han kender den gule til salg i Sverige. Jeg kan give dig navn og tlf. no hvis vi skriver sammen på min direkte mail som er lanciaevo@glenten.dk
          Håber du får en god snak med Erlend og du må hilse ham.
          Torben

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.