Reportage fra Bremen

Det er altid hyggeligt at besøge klassikermessen i Bremen, årets første store tyske bilmesse. Vælg gerne fredagen, hvis du har mulighed for det. Så er der knap så mange besøgende og man kan få en p-plads direkte “am Messegelände”, i stedet for at skulle parkere langt fra stedet.

Vi kørte fra Aarhus kl. 5 og fire en halv time senere var vi dernede. Er man på udkig efter Lancia-biler, så er det ikke Bremen man skal besøge. For så bliver man skuffet. Lancia’er er der ikke mange af på messen, der naturligvis er domineret af Porsche, Mercedes og andre tyske mærker.

Den tyske Lancia-klubs stand. Messen var lige åbnet, så endnu ikke den store publikumstilstrømning. I midten mellem de to herrer sidder for øvrigt Angela Verschnoor, forfatter til BOGEN om Flavia-modellen

Men lidt var der dog: Fire biler….

Den tyske Lancia-klub fejrede 40 års jubilæet for lanceringen af Delta-modellen, med to fine biler udstillet. Den røde var noget mere hidsig end den mørkegrå metallic. Jeg er desværre ikke så velbevandret i Delta, så jeg kender slet ikke alle versioner, special editions osv.

I den mere fredsommelige afdeling havde tyske Arnold Classic udstillet en noget nær perfekt Fulvia sedan, i en af de farver der efter min mening klæder klassiske biler perfekt: grå. Der var intet at udsætte på den bil. Den forekom perfekt fra inderst til yderst. Om den så kan bære en pris på 19.950 euro, det er ikke til at sige. Umiddelbart ville jeg vurdere den 5000 lavere. Arnold har for øvrigt også en Flavia Zagato til salg, til den nette pris af 89.000 euro.

Sådan skal et motorrum se ud

På Bremen-messen finder man mange sjove biler i messecenterets P-hus. Der er hundekoldt, men alligevel skal man jo alle biler igennem for at finde sjove eksemplarer, tjekke priser osv. Der var bl.a. en hvid Mercedes 230 CE fra engang i 80’erne, til en billig penge. Sådan en rigtig pensionistbil, plejet efter alle kunstens regler. Der var også en del Volvo og Saab til salg, bragt derned af svenskere. De biler var også meget rimeligt prissat.

Den eneste Lancia i p-huset var en Delta. Endda med det man i auktionsbranchen så fint kalder Proveniens, dvs. en kendt “Vorbesitzer”. Her var det den tysk-italienske Schlager-frikadelle Nino de Angelo, der havde været bilens første ejer. Nino gjorde sig for øvrigt for kort tid siden uheldigt bemærket ved at blive taget af tysk færdselspoliti med en heftig promille i blodet. Og hvad forlanges der så for sådan en Delta med “proveniens”? 28.900 euro – se nedenfor.

Til den store tegnebog

Hvis man virkelig gerne vil spendere penge i den helt store stil, så skal man som Lancia-liebhaver tage en tur til Norge. Der står en Fulvia 1600 HF til salg til den nette sum af 696.000 norske kroner.

For de penge får man et skarpslebent rally-våben, der har kørt klassisk Monta Carlo rally seks gange. Bilen skulle være i perfekt stand. Kig annoncen her

Bemærk i øvrigt, at ifølge norsk købelov har man ved køb af denne bil 5 års reklamationsret mod skjulte fejl og mangler…..

Peter Tibell

Vi har fået at vide at en kendt lancista, Peter Tibell, fra Sverige er død. Alle som har deltaget i de nordiske træf kender Peter, om ikke for andet så fordi han talte svensk og dansk lige godt. Hans mor var dansk, og han var altid med på både det danske og det svenske hold ved den traditionelle afsyngelse af nationalsange.

Peter var under behandling for en kræftsygdom, som han mente var under kontrol, men en lungebetændelse var for meget for hjertet. Det var altid hyggeligt at møde Peter som dels var et uhyre venligt og behageligt menneske og dels en meget kyndig kender af Lancia Delta. Han vil blive savnet af mange.

Niels Jonassen