Karrygul Julegave

Tilbage til Udvalgte artikler

Kun for medlemmer!

Heine fik sin Beta i julegave af kæresten

Tekst: Arne Vollertsen

Heine hader at snakke kapitalpension og den slags. Så han blev faktisk godt gnaven, da han juleaftensdag om morgenen blev vækket på sengekanten af sin kæreste. Hun havde en chartek fra et pensionsselskab i hånden, og hun vil gerne have Heine til at kigge på nogle tal…

Heine Knurrende og halvt i søvne åbner han chartekket. Det indeholder ikke et eneste tal, men til gengæld et fint lamineret ark med et foto af en karrygul Beta Coupe årgang 1977, købt og betalt, til afhentning i Sverige.

Det allerførste kig på Beta'en da den hentes i Sverige

Klargøring til transport til Danmark

Jelshøj i sommeren 2010

Tid og råd

Sådan begynder historien om Heine Lennart Christensens gule Beta, der sidenhen skridt for skridt er blevet renoveret, ganske langsomt i takt med at han har haft tid og råd. Om alt går vel, får den plader på i forsommeren 2012, og så bliver Beta’en Heines brugs-klassiker til sommerhalvåret. Hans sorte Alfa 156 V6 Sportwagon får så lov til at holde fri frem til vinter.

Begyndelsen er ikke det eneste usædvanlige ved historien om den gule Beta i Højbjerg. Helt usædvanligt er også, at Heine startede sit projekt helt uden forkundskaber. Han har lært sig ”håndværket” undervejs i processen, og ifølge ham selv bestod han ”svendeprøven”, da han egenhændigt lagde en ny motor i bilen. For øvrigt godt hjulpet af de hundredevis af fotos, han havde taget, da han fjernede den gamle motor. Men uden hjælp fra vennerne var det aldrig gået. Blandt andet tre uvurderlige måneder i et garagefællesskab i Lystrup, hvor Heine under kyndig vejledning af bl.a. en tidligere Fiatmekaniker skiftede bremsesystem, ny udstødning hele vejen fra forrøret, nye lygter og meget, meget mere.

Gavegiveren selv forsøger at dække over skønhedsfejl og mangler

Den gamle motor var død. Helt død

Beta-Mogens

”Jeg har også fået meget rådgivning og kæmpestor hjælp fra Beta-Mogens (Blach, red.). Det var ham, der skaffede motoren, købt for en tusse hos en hugger i det sønderjyske”, fortæller Heine.

”De havde fået en HPE til ophugning, og med i prisen fik jeg også et bagrude-visir til en HPE. Bare sig til, hvis nogen mangler sådan et”, griner han.

”Motoren er ikke helt frisk og trænger nok til en gennemgang. Den skal ud igen, da der skal skiftes lejer m.v. Det bliver noget af det næste, der skal laves, sammen med et sæt sidespejle og nyt rudeoprul. Alle Betaer får før eller siden problemer med sideruderne”.

Økonomi spiller en rolle i historien om Heines Beta. Det er et budget-projekt, og der er en øvre grænse for, hvor mange penge han vil ofre på bilen, og dermed hvor flot den skal blive – i første omgang i hvert fald.

Men – som næsten altid når man renoverer en klassisk bil – overskrides den øvre grænse. For når man siger A må man også sige B osv.

”Jeg har fra start fået at vide af dem, der har forstand på den slags, at det ville være billigere at købe en bil i god stand. Og det må jeg give dem ret i. Men til gengæld kender jeg næsten hver eneste skrue i min bil. Og det er en kæmpe tilfredsstillelse. F.eks. var det et stort øjeblik, da jeg startede den nye motor for første gang”.

Plader, lak og grønne stole

I skrivende stund er bilen på vej til en pladesmed, der tager sig af diverse rustangreb. Derefter skal bilen del-lakeres. Og så står der et par grønne forstole, magen til bilens nuværende, et sted i Sverige og venter at blive afhentet og hjembragt af en af Heines klassiker-venner.

Begynderen, der kastede sig ud i en gør-det-selv renovering, er taknemmelig for al den hjælp og bistand, han har fået af klubkammerater, klassikervenner og garagemakkere.

Den oprindelige motor kunne slet ikke dreje rundt. Så her fjernes topstykket

Anden motor lagt i. Motorrummet blev malet i mellemtiden

Og så har bilen for øvrigt haft rigtig godt selskab hen over vinteren. Den har delt garage med en rød Integrale. Det i sig selv er en næsten lige så overraskende historie som den om juleaftensdag og pensionscharteket. Heine fortæller: ”Jeg gik i folkeskole i Viborg med en fyr. Vi fulgtes ad helt fra nulte klasse. Så mistede vi kontakten, sådan som det så tit sker, når man flytter hjemmefra og starter på en uddannelse. Tyve år senere dukkede han pludselig op på min 40-års fødselsdag, helt uanmeldt. Det var fedt. Da vi sagde farvel til hinanden mumlede han noget om Track Days. Jeg spurgte ham: jamen har du en sportsvogn? Hvad er det for en?

Fælge nyrenoveret og lakeret

I selskab med Mogens Blachs HPE

Det var så en rød Integrale! Sikke et sammentræf: tyve år uden at se noget til hinanden, og så viser det sig at vi begge er entusiastiske omkring italienske biler.”

(det drejer sig om tidligere DLR-medlem Peter Landbo, på www.cuoresportivo.dk CS-bloggen findes der en fortræffelig historie om Heine’s første tur i Integralen, søg efter ”En efterårstur i Lancia Delta Integrale”, red.)

De to garagefæller trækker lidt frisk luft

Beta'en hjemme i indkørslen